Bewezen! Verbrand je het meeste vet door voor of na het ontbijt te sporten?

Foto: Pexels

Dacht jij dat je eerst energie moest opnemen met een ontbijt vooraleer je aan je dagelijkse – kuch kuch – work-out kon beginnen? In een nieuwe studie zocht men uit wanneer je nu eigenlijk het meeste vet verbrandt. Lees verder en kom te weten hoe je ochtendroutine er best uitziet!

Het gaat om een onderzoek dat werd gevoerd door twee universiteiten, van Bath en van Birmingham, waarbij twee groepen mensen gedurende zes weken werden gemonitord. De ene groep at vooraleer ze sportte, terwijl de andere dat niet deed. Er werd dus wel degelijk een verschil tussen de twee groepen vastgesteld.

DE RESULTATEN

De groep die op een lege maag sportte, verbrandde dubbel (!) zoveel vet als de andere groep, die wel at voor de work-out. Dat zou komen omdat er minder insuline in je bloed zit wanneer je wakker wordt en je dus al even niet meer gegeten hebt. Je lichaam schakelt tijdens het sporten dan over op je vetreserves, waardoor je dus meer vet verbrandt.

Eerst sporten, dan ontbijten dus! Een kleine kanttekening hierbij is wel dat de bestudeerde groepen beide uitsluitend bestonden uit mannen, die bij aanvang met overwicht kampten. Al maakt dat de theorie zeker niet onlogisch.

BYE BYE ONTBIJT?

Is het je doel om af te vallen? Honger je dan vooral niet uit ’s ochtends, want in het onderzoek was het gewichtsverlies bij de deelnemers miniem. Het belangrijkste resultaat was dat sporten voor het ontbijt wel een positief effect had op de deelnemers hun algemene gezondheid.

 

Door Liesa Rijnders